Zaman

Zaman, undertiden stiliserede som ZAMAN, er en stor, høj cirkulation dagblad i Tyrkiet. Den blev grundlagt i 1986 og var den første tyrkiske dagligt for at gå online i 1995. Det indeholder nationale, internationale, forretninger og andre nyheder. Det har også mange regelmæssige skribenter, der dækker aktualitetsprogrammer, interviews og en kultur sektion.

Zaman er kendt for at være stærkt knyttet til Gülen bevægelsen af ​​den islamiske prædikant Fethullah Gülen, men Gülen selv ikke er ejer. Det er en konservativ avis, som har en moderat islamisk verdenssyn. Selv om det erklærer sig som støtte for demokrati og sekularisme, er Zaman generelt betragtes som islamisk, eller islamist, som de fleste kilder.

Editions

Zaman er en Istanbul-baserede dagblad, der også udskriver særlige internationale udgaver for visse andre lande. Den er trykt i 11 lande og distribueret i 35 lande.

Ud over fire steder i Tyrkiet, er regionale udgaver trykt og distribueret i Australien, Aserbajdsjan, Bulgarien, Tyskland, Rumænien, Kasakhstan, Kirgisistan, Makedonien, Turkmenistan, og USA. Zaman bureauer og korrespondenter er placeret i verdens største hovedstæder og byer som Washington DC, New York, Bruxelles, Moskva, Kairo, Baku, Frankfurt, Ashgabat, Tashkent, og Bukarest.

Særlige internationale udgaver er fordelt i de indfødte alfabeter og sprog i de lande, de er udgivet. Zaman har udskrifter i 10 forskellige sprog, herunder kirgisiske, rumænsk, bulgarsk, Azeri, usbekiske, turkmensk. Oprindeligt også har en engelsksproget udgave, da 16 Januar 2007, har denne rolle blevet overtaget af den engelsksprogede dagblad Dagens Zaman.

Zaman hovedkvarter i Istanbul er støttet af nyheder bureauer i Ashgabat, Baku, Bruxelles, Bukarest, Frankfurt, Moskva, New York, og Washington, DC. Zaman synes også at have et stort netværk af udenlandske journalister, især i Rusland og Centralasien.

Aktuel position og udmærkelser

Dens cirkulation er omkring 890.000, højest i Tyrkiet fra 2008. Den samlede betalte cirkulation af Zaman blev bekræftet af en uafhængig Media Revision selskab, BPA Worldwide, efter beskyldninger om, at avisen bliver udleveret frit at vinde markedsandele. Audition Rapporten blev frigivet til offentligheden i marts 2007 og viste, at Zaman "cirkulation var 609.865 mellem mandag-lørdag, og 678.027 om søndagen, uden nogen ikke-betalte cirkulation. BPA revision tal viste også, at Zaman har en af ​​de største abonnent baser af en landsdækkende avis i Europa.

Zaman er blevet tildelt adskillige gange for sit design, herunder Society for News Design. Zaman s SND Awards stemmer overens omfatter 3 i 2003, 5 i 2004, 2005, 2006, 20 i 2007, 42 i 2008 og 23 i 2009.

Cirkulationen af ​​Zaman fra januar 2014 mere end 1 million, mens andre aviser oplevede blandede resultater mellem stigning og fald i omløb.

Vision

Avisen Grundlæggerne har en almindeligt kendt ambition om at nå 1 million abonnenter, en vigtig tærskel i form af at sætte tonen i landet anliggender. I nogle tilfælde, det var tæt på at få 900.000 i daglige salg, men 1 million stadig som et mål. Adskillige avis columnists, navnlig Kerim Balci, har skrevet i deres spalter om dette mål opfordre læserne til at finde nye abonnenter til avisen.

I maj 2011 overgik Zaman dens 1 million abonnement mål, selv om nogle aviser kritiserede, at mængden af ​​de abonnementer er oppustet. Ifølge krav, er medlemmerne af Gülen bevægelsen bedt eller instrueres i at købe flere abonnementer på avisen for kunstigt øger cirkulationen af ​​avisen.

Personale

Avisens redaktør-in-chief Ekrem Dumanlı er kendt som den største intellektuelle ressourcer bag Zaman efter Fethullah Gülen. Avisen har tiltrukket række berømte skribenter fra både liberale og konservative vinger af tanke.

En klummeskribent måtte træde tilbage fra avisen den 3. december 2013 på grund af manglende overholdelse af redaktionelle linje for at modsætte til det regerende parti i Tyrkiet, og pres fra redaktørerne af avisen. Hændelsen forårsagede kritik af avisen som stående mod ytringsfriheden.

Online udgave

Zaman var den første tyrkiske avis til at oprette online-version i 1995. Siden da har hjemmesiden været igennem flere redesigns, senest ved udgangen af ​​2010, og er nu placeret som en nyhedsportal.

  0   0

Kommentarer - 0

Ingen kommentar

Tilføj en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tegn tilbage: 3000
captcha