Propaganda i krigen i Somalia

FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Januar 2, 2017 John Hein P 0 31

Selv før begyndelsen af ​​krigen i Somalia der var betydelige påstande og beskyldninger om brug af misinformation og propaganda taktik, klassificeret som former for information krigsførelse, af forskellige parter til at forme årsager til og forløbet af konflikten. Disse omfatter påstande om forfalskning af tilstedeværelsen eller antallet af kræfter, der er involveret, overdrivelse eller minimering af ulykker påført eller taget, at indflydelse eller kontrol af medier og andre oplysende midler og medier svajer folkelig opbakning og den internationale opinion.

Læsefærdighed satser lavt i Somalia, der anslås til mellem 17% og 19%, også i høj grad påvirke effekten af ​​propaganda i landet.

Påstande om propaganda

Med henvisning til FN Sikkerhedsråds resolution til støtte for IGASOM, en kenyansk diplomat sagde, "desværre, blev resolutionen sponsoreret af USA, og det vil blive brugt af domstolene som en propaganda-værktøj. Men i det mindste er der et vindue." Muslimer blev også anset for at tro amerikanske påstande om al-Qaeda-aktivitet var en del af en propagandakampagne ført af Washington:

Al Qaeda, for deres vedkommende ikke har været tavs om spørgsmålet. Den 1. juli 2006 en web-bogført lydbesked angiveligt indspillet af Osama bin Laden opfordrede somaliere til at opbygge en islamisk stat i landet, og advarede alle nationer at hans al-Qaeda-netværket ville kæmpe imod dem, hvis de greb ind der.

Eksterne magter som Etiopien og Eritrea er også blevet beskyldt for propaganda at skaffe indenlandske støtte til konflikten. Eritrea hævder selv de påstande, den har soldater involveret i Somalia er en del af en misinformation kampagne, der føres imod det ved Etiopien. Når TFG og etiopiske tropper rykkede ind områder, der tidligere kontrolleret af Islamiske Domstole Union blev nogle ICU tilhængere, der så sit nederlag påstås at bruge medierne propaganda hævder beskyldninger om voldtægt, røveri og massakren af ​​de etiopiske tropper til forbrug af menneskerettighedsorganisationer. De fleste af disse rapporter i medierne blev angiveligt, at indberette Shabelle Media Network og andre organisationer, der kontrolleres af Habr Gidir Ayr sub-klan, som var den støtte base af ICU.

Påstande om tropper og tilskadekomne

En af de største debatter har været over tilstedeværelsen eller mængden af ​​tropper fra de forskellige eksterne kræfter, der er involveret. Der var forskellige påstande om involvering af Etiopiens før sin åbne indrømmelse af tilstedeværelse i Somalia, samt spekulation og argumenter om mængden af ​​tropper både før og efter optagelsen. Et krav fra intensivafdelingen sætter antallet af etiopiske tropper på 35.000. Etiopien konsekvent insisterede det havde en "nogle hundrede" rådgivere i landet, indtil det øgede sin optagelse til "3.000 -. 4.000" Selvstændige krav sætter etiopiske styrke ved et sted mellem 8.000 og 20.000. Eritrea konsekvent benægter tilstedeværelsen af ​​tropper i landet, selv om TFG og Etiopien begge konsekvent beskylde den for at have op til 2.000 soldater i Somalia. Andre påstande omfatter en bred vifte af andre nationer der bidrager tropper fra Uganda til islamiske nationer, hvorfra Mujahideen har meldt sig frivilligt.

Skadestuer rapporter har også konflikt, hvor den ene side kunne hævde at have mistet kun få tropper, mens modstanderen hævdede at have påført hundreder. Positionerne af forskud er også blevet anfægtet, såsom en rapport, hvor ICU hævdede at være inden for 10 km fra Baidoa; regeringen nægtet ICU havde avanceret så langt. Sådanne påstande og modkrav har været almindelige i konflikten.

Medier manipulation og undertrykkelse

Medier manipulation, herunder anholdelse af journalister og journalist fagforeningsledere, har været et problem i ICU-kontrollerede områder af landet. ICU også lukket ned Østafrika og HornAfrik radiostationer.

På den anden side, blev TFG beskyldt for at lukke FM-radio Warsan i Baidoa i 2006 og igen i januar 2007, og arrestere mange journalister forsøger at rapportere om etiopiske tropper i Baidoa. I november 2007 blev den føderale regering og etiopiske tropper crawing ned af den frie presse.

Den 15. januar 2007 TFG lukkede radiostationer for Shabelle Radio, Horn Afrik, IQK, og tv-stationen Al-Jazeera i Mogadishu, uden begrundelse. Senere blev det sagt radiostationerne havde bånd til Ayr-klanen, som støttede de islamiske domstole, og ifølge regeringens talsmand Abdirahman Dinari havde udsendt rapporter om regeringens soldater: "De sagde vores soldater blev plyndrede markederne og chikanere folk, som var fuldstændig usandt ... De bruger medierne til at underminere regeringen. De har gjort dette i flere måneder. " En medarbejder i en af ​​de tv-selskaber sagde, at regeringen "ikke vil have frie medier, som virkelig giver folk de reelle oplysninger. De ønsker forvrængede oplysninger ... de ikke ønsker os at sige de etiopiske hær støtter regeringen." Medierne forbuddet blev ophævet den næste dag, den 16. januar.

Iran Media

Iran staten finansierede nyhedsbureau Press TV, er blevet beskyldt for at sprede propaganda ved etiopierne, bruge udtrykket "forsætlig fejl" til at beskrive rapportering om flere spørgsmål fra en pro-Insurgent synspunkt, en påstand taget op af mange medieorganisationer i Vesten.

  0   0
Forrige artikel Farm til Market Road 1528
Næste artikel Avery Rockefeller

Kommentarer - 0

Ingen kommentar

Tilføj en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tegn tilbage: 3000
captcha