ORF

Österreichischer Rundfunk er den østrigske nationale public service-selskab.

Finansieret af en kombination af tv-licens gebyr indtægter og begrænset on-air reklame, ORF er den dominerende aktør i den østrigske broadcast medier. Østrig var det sidste land i det kontinentale Europa efter Albanien til at tillade landsdækkende private fjernsynsudsendelser.

Historie udsendelse i Østrig

De første uregulerede transmissioner test i Østrig blev foretaget fra 1 April 1923 og fremefter af Radio Hekaphon, drives af radio pioner og entusiast Oskar Czeija, der havde ansøgt om en radiolicens i 1921; først i hans telefon fabrik i Brigittenau distrikt i Wien, senere i den nærliggende TGM teknisk skole. Den 2. september, det luftet en første udsendelse adresse ved østrigske præsident Michael Hainisch. Et år senere, en kraftfuld sender, designet af den tyske Telefunken selskab, blev installeret på taget af den tidligere krigsministeriet bygning på Ringstrasse i centrum af Wien.

Radio Verkehrs AG

Det var dog den offentlige radio-Verkehrs-Aktiengesellschaft, et joint venture mellem den østrigske forbundsregering, Wien og flere bank selskaber, som i februar 1924 blev tildelt koncessionen til at begynde udsendelser, med Czeja som sin generaldirektør. Regelmæssige transmissioner begyndte den 1 Oktober 1924 fra foreløbige studier inde i krigsministeriet bygning, der skulle blive kendt som Radio Wien. Ved udgangen af ​​oktober 1924 allerede havde 30.000 lyttere, og ved januar 1925 100.000. Relay sendere, etableret over hele landet med 1934 sikret, at alle østrigere kunne lytte til Radio Wien på et månedligt gebyr på to schilling.

Radioprogrammer rettet mod en uddannet publikum, byder klassisk musik, litteratur og foredrag. Første live radioudsendelser luftes i 1925, overføres fra Wiens Statsopera og Salzburg Festival. På den anden side, kun nyhedsudsendelser spillede en mindre del ud af respekt for den østrigske presse og "neutralism" politik den føderale regering. Ikke desto mindre er også regelmæssige sportcasts luftet fra 1928 og fremefter, og i 1930 den østrigske lovgivningsmæssige valg blev udførligt dækket. På det tidspunkt registreret RAVAG omkring 500.000 lyttere, efter at have blevet et massemedie.

I løbet af afskaffelsen af ​​den første østrigske Republik og gennemførelse af Austrofascist Ständestaat af kansler Engelbert Dollfuß i 1934 blev RAVAG studierne kampberedt under det østrigske borgerkrig i februar, samt ved hovedpersonerne i den nazistiske juli Putsch, når flere oprørere ind i studiet og havde Dollfuss 'tilbagetræden annonceret. Dollfuss efterfølger Kurt Schuschnigg havde nedrevet udsendelse center erstattet af den nye Radiokulturhaus bygning nær Theresianum akademi i Wien-Wieden, designet af Clemens Holzmeister og rejst fra 1935 til 1939. Den østrigske regering udbredt RAVAG udsendelser for propagandavirksomhed, trodser massiv tværs grænserne nazistiske propaganda udsendelser luftet fra tyske sendere i München regionen, men også fremmes direkte transmission af masse fester.

Reichssender Wien

Med den østrigske Anschluss til Nazityskland og invasionen af ​​Wehrmacht tropper i 1938, blev RAVAG opløst og erstattet af Reichssender Wien underordnet den nationale Reichs-Rundfunk-Gesellschaft netværk i Berlin, var også de programmer blev produceret. En af de sidste RAVAG transmissioner var Schuschnigg s afskedstale den 11. marts Kun timer senere, live-udsendelser featured de jublende tilhængere af hans nazistiske efterfølger Arthur Seyss-Inquart, den triumferende tilgang af Adolf Hitler i Linz den næste dag, og hans tale på Wien Heldenplatz. I 1939 de tidligere RAVAG transmission faciliteter blev overtaget af den tyske Reichspost.

I Anden Verdenskrig, lytte til Feindsender blev en kapital lovovertrædelse, men især det tyske sprog programmer BBC var en udbredt informationskilde. Reichssender Wien transmissioner var vigtige for strategisk bombning advarsler. Den Funkhaus udsendelse centret selv blev beskadiget af allierede bomber i januar og februar 1945, efterfulgt af den Røde Hær Wien Offensive. Reichssender Wien sidst sendt den 6. april før pension SS tropper sprængte Bisamberg senderen.

Radio Wien

Efter Wehrmacht nederlag, var uafhængige østrigske RAVAG radioudsendelser genoptaget i Allied-besatte Østrig allerede den 24. april 1945, da den annoncerede dannelsen af ​​en midlertidig østrigske stat regering ledet af Karl Renner. En ny Radio Wien station blev grundlagt, der sender fra Funkhaus Wien af ​​en foreløbig sender på taget, igen under Oskar Czeija, som ikke desto mindre blev væltet kort tid efter på pres fra den sovjetiske militære forvaltning. Da Funkhaus blev placeret i den sovjetiske besættelse sektor i Wien, de vestlige allierede etablerede egne radiostationer som britisk Alpenland netværk eller US Radio Rot-Weiß-Rot, samt engelsktalende "Blå Donau" væbnede styrker netværk og den britiske Forces Network, som blev ganske populær hos yngre østrigske lyttere. De RAVAG transmissioner begrænset til Østen østrigske sovjetiske besættelseszone, og i begyndelsen Kolde Krig blev i stigende grad anset kommunistisk propaganda udsendelser.

En række andre radiostationer begyndte at sende i de forskellige besættelse zoner og radio blevet et populært medie blandt østrigere: i 1952 var der 1,5 millioner radioer i Austrian hjem. De vestlige allierede kunne drive deres programmer landsdækkende fra Wien, med en signifikant højere popularitet rating end de forældede RAVAG transmissioner. I 1955 de forskellige regionale stationer blev bragt sammen som Österreichisches Rundspruchwesen som senere, i 1958, blev den Österreichischer Rundfunk GmbH, forløberen for nutidens ORF.

Radiokanaler

  • O1 - ORF kulturelle og hovedstol nyhedskanal
  • HITRADIO Ö3 - popmusik kanal
  • FM4 - kanal for ungdomskultur
  • Den tidligere o2 er blevet erstattet af ni regionale kanaler:
    • Radio Burgenland
    • Radio Kärnten
    • Radio Niederösterreich
    • Radio Oberösterreich
    • Radio Salzburg
    • Radio Steiermark
    • Radio Tirol
    • Radio Vorarlberg
    • Radio Wien

Alle disse radiokanaler udsendes jordbaseret på FM og via den digitale tjeneste SES Astra satellitterne ved 19,2 ° øst.

Alle ORF indenlandske radiokanaler også streamet over internettet. En ekstra 24-timers alt-nyhedskanal er tilgængelig udelukkende via internettet: det er O1-Inforadio som relæer alle O1 nyheder indhold og udfylder "huller", hvorunder O1 udsender musik og kulturelle programmer, med ekstra nyhedsudsendelser.

En version af O1 udsendes internationalt via kortbølge som O1 International. Sin liste indeholder et mindre antal programmer på engelsk og spansk.

En ekstra service, Radio 1476, var tidligere udsendt på mellembølge hver aften fra 18.00 indtil lige efter midnat. Sin liste var en blanding af elementer fra O1, programmer for sproglige og kulturelle minoriteter, folkemusik og specielle produktioner.

Tv-kanaler

  • ORF eins
  • ORF eins HD
  • ORF2
  • ORF2 HD
  • ORF2 Europa
  • ORF III
  • ORF Sport +
  • 3sat
  • TW1

ORF tv-kanaler udsendes jordbaseret og via SES Astra 1H satellit på 19,2 ° øst. Via satellit ORF eins og ORF2 er krypteret, så kun østrigske beboere, der betaler den østrigske tv-licens til at se dem. ORF2 Europa er ukrypteret og tilgodehavende via satellit i Europa.

ORF er en tilhænger af Hybrid Broadcast Broadband TV-initiativ, der er fremme og oprettelse af en åben europæisk standard for hybride set-top bokse til modtagelse af broadcast-tv og bredbånd multimedie-applikationer med en enkelt brugergrænseflade.

Regionale studier

ORF har en regional studie i hver stat, hvor hver stat producerer sin egen radio og statslige tv, som udsendes over ORF2. Den regionale studie i Tyrol, producerer også regionale tv og radio for det tysktalende befolkning i Sydtyrol, Italien. Selvom hver stat har sin eget studie, er de fleste ORF produktioner stærkt fokuseret på Wien, da de fleste shows er lavet der.

Større stjerner

De fleste af Østrigs mest kendte tv-stjerner arbejder for ORF. Ifølge undersøgelser den mest fremtrædende tv-studievært i landet er tidligere alpin skiløber Armin Assinger der er vært for "Millionen-Show", Østrigs udgave af Hvem vil være millionær. Mirjam Weichselbraun, en tidligere MTV studievært er vært Østrigs udgave af Dancing med stjernerne. Den mest populære comedy show på ORF er "Wir sind Kaiser" med komikeren Robert Palfrader spiller "Kejser Robert Heinrich I". og indbydende berømthed gæster til at gøre grin med dem. De bedst kendte nyheder ankre er talkshow vært Ingrid Thurnher der fik 7 Romy priser som mest populære Presenter, Armin Wolf som er bedst kendt for sine hårdtslående interviews på den sene aften nyheder show "Zib 2", og Gabi Waldner, moderator af den ugentlige politiske magasin "rapport".

  0   0
Forrige artikel Chaco-provinsen
Næste artikel Morsomme Rolle

Kommentarer - 0

Ingen kommentar

Tilføj en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tegn tilbage: 3000
captcha