Libanon-krigen 2006 fotografier kontroverser

De Libanon-krigen 2006 fotografier kontroverser refererer til forekomster af fotojournalistikken fra Libanon-krigen 2006, som forvansket scener af død og ødelæggelse i Libanon som følge af israelske luftangreb. Som følge af skandalen, Reuters fyret freelance fotograf Adnan Hajj, og AP disciplineret flere andre. Reuters også fyret et foto editor, og gennemført strengere kontrol med sin foto-indsamling proces.

Kontroversen begyndte som en undersøgelse af dokumenter individuelle bloggere, og spredning til at udskrive og tv-medier.

CAMERA, en pro-Israel medier ur organisation, sagde, at de påståede fotografiske manipulationer blev brugt af mainstream medier i et forsøg på at svaje offentlige mening og maling Israel som en aggressor, og antyder, at Israel var skyldig i at målrette civile.

Foto manipulation

Adnan Hajj, en freelance fotograf, blev fyret af Reuters efter han indrømmede at bruge Photoshop til at tilføje og mørkere røg spiraler i et fotografi af Beirut, for at gøre skaden synes værre. Reuters erklærede, at Hajj havde redigeret en anden foto, og kritikere rejst yderligere spørgsmål om Hajj arbejde. Reuters meddelte, at de havde trukket "alle Hajj s fotos, cirka 920 billeder fra sit arkiv".

Påstande om iscenesættelse af pressefotografer

Et billede af en brændende Koran midt i en bunke murbrokker, også taget af Hajj, syntes mistænkelig til Los Angeles Times medier kritiker Tim Rutten, da bygningen blev det i var blevet ødelagt i et israelsk luftangreb timer i forvejen, og alt andet i billedet var allerede aske. En række fotografier blev taget fra Libanon viser forskellige børns legetøj i forgrunden, hver omgivet af en bunke murbrokker. Rutten også skrev om dette sæt, siger, at "Reuters måske ønsker at kontrollere sine freelancere udgifter til uforklarlige Toys R Us køb."

Tilsvarende KAMERA spørgsmålstegn ved ægtheden af ​​tilsyneladende uberørt fotografier og fotoalbum ligger på toppen af ​​murbrokkerne af bygninger ødelagt af israelske missiler, spørger "hvor ofte man finde intakte fotografier, sidder alene og uforstyrret oven på ruinerne af en bygning jævnet med jorden af et missil? Men tilfældigvis eller ej, fotografer fra forskellige nyheder organisationer har været at finde netop det i murbrokker over hele Libanon "..." med den eneste fællesnævner, som alle foregiver at skildre Israels ødelæggelse af libanesiske civile liv ".

Påstande om foto iscenesættelse af andre

Salam Daher, lederen af ​​det sydlige Libanon civilforsvaret organisation, blev anklaget af bloggere og hjemmesider ved at være Hizbollah-medlem og ved at bruge ligene af børn til propagandaformål i fotografier taget på scenen af ​​2006-Qana luftangrebet. Han benægtede beskyldningerne, med angivelse af: ". Jeg er bare en civilforsvaret arbejdstager jeg har gjort dette job hele mit liv." Daher, der reagerer på luftangreb i en ambulance og graver under bombede bygninger for at hente ligene af de døde og sårede, sagde han viser børnene til kameraer til at vise, hvordan israelske luftangreb dræbte civile. I en kommentar til billeder af ham i besiddelse af en død spædbarn over hovedet, sagde han: "Jeg gjorde holde barnet op, men jeg sagde 'se på hvem israelerne dræber De er børn Disse er ikke krigere De har ingen kanoner... .. De er børn, civile, de dræber "" Han fortalte Associated Press, at han havde ingen beklager eller undskyldninger: "Jeg ønskede folk til at se, hvem der var døende De sagde, de var dræbte krigere De dræbte børn"...

Den 8. august, CNN anker Anderson Cooper rapporteret om et Hizbollah presse tur i en bombet-out område i det sydlige Beirut den 23. juli 2006, hvor Hizbollah-agenter spurgte en gruppe af tomme ambulancer til at tænde deres sirener og blinkende lys til gavn for de ventende pressefotografer, at give indtryk af, at de var at reagere på tilskadekomne. Senior Producer Charlie Moore beskrev den samme tour som en "hund-og-pony show".

Samme dag, Richard Landes og The Wall Street Journal redaktionelle forfatter James Taranto anfægtet gyldigheden af ​​et fotografi taget af Associated Press arbejdstager Lefteris Pitarakis. Billedet pågældende afbildet flere libanesiske beboere, som efter sigende blev dræbt i et israelsk luftangreb. Ved nærmere undersøgelse af en enkelt stillbillede, konkluderede Taranto, at én mand i særdeleshed var foregiver at være død.

En overfladisk undersøgelse af flere andre stillbilleder i fotografiske sekvens fastslået, at manden først antages at være feigning sin egen død i virkeligheden var død. Derfor både Richard Landes og James Taranto erkendt de var "fejl."

Ambulance kontrovers

Efter Den Internationale Røde Kors Komité udsendte en erklæring om, at "to af sine ambulancer blev ramt af ammunition, selv om begge biler var tydeligt mærket" den 23. juli 2006 sårede ni personer, Associated Press rapporterede, at "Israelske jetfly sprængt to ambulancer med raketter "i henhold til" Ali Deebe, en Røde Kors talsmand i Tyrus ". The Boston Globe citerede Kasim Shaalan for at sige "En stor brand kom imod mig, ligesom i en drøm" efter en "raket eller missil havde lavet en fuldtræffer gennem taget".

En kontrovers udviklet, når "zombie", den pseudonyme ejer af zombietime hjemmeside, sendt en lang essay argumenterer, at skader på ambulancer var alt for lys for en missilangreb. Zombie sagde, at ambulancer blev rusted ud i fotografierne, at eksplosiv skade ikke ville have efterladt et rustent ud skal, og at billeder viste ingen blast skader, men i stedet en perfekt runde hul, der faldt sammen netop med hvor taget udluftning ville være. Den 28. august australske udenrigsminister sagde Alexander Downer, at "efter nærmere undersøgelse af billeder af skaderne på ambulancen, er det ud over alvorlig tvist, at denne episode har alle forudsætninger for et svindelnummer," en konklusion han senere sagde, at han trak fra den indledende rapporter. Den 30. august, ICRC "irettesat" udenrigsminister Alexander Downer "for at forlade sig på en ubekræftet internet blog" og sagde, at "der var ingen beviser til støtte" hoax påstand.

Andrew Bolt, en konservativ australske klummeskribent, der havde skrevet en kolonne hævder, at medierne fotografier modstrid med ICRC påstande, og at journalister var "passerer på som faktisk propaganda af terrorister", forsvarede Downer, og bemærkede, at senere rapporter hævder, at ambulancer blev ramt af håndvåben ild modsagde de oprindelige rapporter. Bolt citerede en unavngiven militær kilde som om, at "der er ingen våben, der ville levere terminal virkninger i overensstemmelse med de billeder, den påståede historien og den ansete skader til ambulance og folk."

, Udgivet Human Rights Watch i december 2006 en rapport om retsmedicinske undersøgelser, de gennemført i Qana. Gruppen konkluderede, at der ikke var nogen fupnummer. HRW havde "oprindeligt rapporterede, at ambulancer var blevet ramt af missiler affyret fra en israelsk fly, men denne konklusion var forkert". Rapporten December 2006 spekuleret på, at ambulancerne blev ramt af en "mindre type missil", muligvis en "spike anti-panser missil" eller "stadig eksperimenterende DIME missil." Begge missiler har en relativt lille blast radius, med DIME bliver specielt designet til at begrænse skaden sikkerhedsstillelse.

Professor Avi Bell, en reservist i de israelske forsvarsstyrker, kritiserede rapport fra Human Rights Watch, skriver, at "Rapporten indeholder ingen beviser overhovedet nogen anden israelsk tilstedeværelse i området, der kunne have angrebet de ambulancer .... Rapporten præsenterer intet mere end sin formodning, at Israel besidder og brugt uspecificerede nye "begrænset effekt missiler designet til at forårsage lavt indirekte skader 'fyret fra droner .... Human Rights Watch antager israelske skyld uden bevis, ser sin mission som konstruere et scenario dog usandsynlig, i som det kunne være rigtigt. " Brugen af ​​sådanne begrænset effekt missiler af israelske styrker til tag banker i senere konflikter er veldokumenteret dog.

Påstande om forkert billedtekster

Fotografier indsendt til Reuters og Associated Press viste en libanesisk kvinde sorg foran ødelagte bygninger, siges at være hendes hjem, på to forskellige billeder taget af to fotografer, offentliggøres og billedtekst to ugers mellemrum, som BBC redaktører udskiftet på deres hjemmeside efter kommentarer peger til inkonsekvens. Guardian har forfatteren Patrick Barkham tilbydes følgende forklaring på andre rapporterede tid-stempel uoverensstemmelser mellem forskellige nyhedsbureauer:

The New York Times forkert billedtekst et foto taget i byen Tyrus i sin online-udgave; en skadet redning arbejdstager løftes fra murbrokkerne blev stiltiende at have været en bombning offer når faktisk arbejdstageren havde smuttede og faldet. Avisen efterfølgende udsendt en rettelse, siger, at fotografiet var dukket op i den trykte udgave med den korrekte billedtekst.

Bruno Stevens billeder

Et sæt af billeder taget af pressefotograf Bruno Stevens viser en libanesisk gunman med en rasende ild i baggrunden. En sådan foto vist på forsiden af ​​juli 31 nummer af US News & amp; World Report, med indersiden billedtekst, "Hizbollah guerilla udgør på stedet for et israelsk angreb i nærheden af ​​Beirut". En anden blev offentliggjort i juli 31 spørgsmålet om tid, med en billedtekst siger ilden kom fra "vraget af en nedskudt israelsk jet." Michelle Malkin og anonym blogger Allahpundit erklærede, at branden i baggrunden syntes at være en stor bunke af brændende dæk.

Den 11. november 2006 Stevens, på online forum "Lightstalkers", gav sit forklaring på uoverensstemmelsen. Han skrev, at han oprindeligt havde givet et af billederne følgende billedtekst:

Han skrev, at engang senere, efter at have gjort mere efterforskning, han havde ændret sin billedtekst til:

I sin stilling, han skrev, at han havde haft nogen indflydelse på de magasiner 'billedtekster. Han bekræftede også gyldigheden af ​​hans anden billedtekst, om, at branden ikke kom fra en losseplads, og var faktisk resultatet af et israelsk angreb; selvom han betragtede stedet "et meget legitimt mål for det israelske luftvåben."

  0   0
Forrige artikel Kayumba Nyamwasa
Næste artikel Cosmin Olăroiu

Kommentarer - 0

Ingen kommentar

Tilføj en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tegn tilbage: 3000
captcha