Dagsavisen

Dagsavisen er et dagblad offentliggjort i Oslo, Norge. Den tidligere part orgel af den norske Arbeiderpartiet, båndene løsnes over tid 1975-1999, og det er nu fuldt uafhængig. Det har båret flere navne, mest berømt Arbeiderbladet 1923-1997.

Historie

Det blev oprettet af Christian Holtermann Knudsen i 1884 under navnet Vort work, og var tilknyttet fagforeningen center Fagforeningernes Centralkomité. Holtermann Knudsen havde også for at etablere sin egen trykpresse, da de eksisterende trykpresser ikke ønskede at være tilknyttet en arbejdsmand avis. Den spæde Projektet blev skæmmet af økonomiske problemer, og byrden af ​​skrivning, redigering og udskrivning lå hovedsageligt på Knudsen. I 1885 den nystiftede forening Socialdemokratisk Forening formelt overtog avisen. Navnet blev ændret fra Vort work til Social-Demokraten i 1886. Det næste år, det norske Arbeiderpartiet blev grundlagt, og Sociale-Demokraten blev dens officielle fest orgel. Carl Jeppesen overtog som redaktør-in-chief. I 1894 avisen blev offentliggjort på daglig basis, og i 1904 den finansielle balance var positiv.

Omkring 1920 var der spændinger i Labour-partiet. Den radikale fløj anført af Martin Tranmæl og Kyrre Grepp havde overtaget kontrollen over partiet på 1.918 nationale konvent. Partiet tilsluttet sig Komintern. Som et resultat, en moderat fløj brød ud i 1921 for at danne den socialdemokratiske Labour Party. Ikke desto mindre Socialt-Demokraten forblev tilknyttet med Labour, da Martin Tranmæl overtog editorship i 1921. I 1923, samme år som Labour givet afkald Komintern og den kommunistiske fløj brød væk, Social-Demokraten skiftede navn til Arbeiderbladet i 1923. fraktionalisme var i strid med målet om Christian Holtermann Knudsen, der ønskede at forene den spæde arbejderbevægelsen.

I 1940, efter den tyske invasion og efterfølgende besættelse af Norge, Arbeiderbladet blev stoppet af de nazistiske myndigheder. Den eneste lovlige parti i Norge under besættelsen, Nasjonal Samling, smidt Arbeiderbladet fra sine lokaler, bruge det som hovedkvarter for sit parti orgel Fritt Folk. Arbeiderbladet trykpresse blev også brugt af Fritt Folk. Kun i 1945, efter befrielsen af ​​Norge, gjorde Arbeiderbladet genoptage publikation.

Olav Larssen, fængslet under besættelsen, blev forfremmet fra nyhedsredaktør da han efterfulgte Martin Tranmæl som redaktør-in-chief i 1949. På det tidspunkt, redaktør-in-chief blev valgt af den nationale konvention af Arbejderpartiet, og redaktør-in-chief var også født medlem af partiets centralkomité. Denne praksis fortsatte med redaktørerne-in-chief Reidar Hirsti og Einar Olsen, indtil afskaffet i 1975. Fra dette punkt, bestyrelsen udnævnt redaktør-in-chief.

I 1974 Tor og Trygve Bratteli, hjulpet af Jens Chr. Hauge, tvang Hirsti ud af sit job.

Arbeiderbladet blev formelt ejet af Labour indtil 1991, hvor en separat, men tilknyttet, tog enhed Norsk Arbeiderpresse løbet. Arbejdsmarkedet-inspirerede navn Arbeiderbladet blev ændret i 1997, til den neutrale Dagsavisen. I 1999 det sidste skridt mod selvstændighed blev taget, da avisen blev offentliggjort af den offentlige virksomhed Dagsavisen AS, som igen er 100% ejet af fonden Stiftelsen Dagsavisen.

Publishing

Avisen ændret til tabloid-format i 1990 at have brugt Berliner-formatet siden 1976. I 1997 lancerede sin internetudgave, og også begyndt at udgive på søndage. The Sunday udgave blev indstillet i 2007 som følge af økonomiske problemer. Det er almindeligt accepteret, at Dagsavisen ville stå drastiske problemer, hvis udpræget norsk presse støtte skulle ophøre.

Dagsavisen udkommer seks dage om ugen.

Det har et oplag på 28.337. Dette gør den til den femtestørste Oslo-baserede avis, efter Verdens Gang, Aftenposten, Aften, Dagbladet og Dagens Næringsliv. Det er også mindre end de regionale og lokale aviser Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Drammens Tidende, Romerikes Blad, Sunnmørsposten og Haugesunds Avis.

Dens slogan er "Nyheter med mening".

Redaktion-in-chief

Editors-in-Chief af avisen:

  • 1884-1886: Christian Holtermann Knudsen
  • 1887-1891: Carl Jeppesen
  • 1892-1893: Christian Holtermann Knudsen
  • 1894-1897: Oscar Nissen
  • 1898-1900: Ludvig Meyer
  • 1900-1903: Anders Buen
  • 1903-1906: Olav Kringen
  • 1906-1912: Carl Jeppesen
  • 1912-1918: Jacob Vidnes
  • 1918-1921: Olaf Scheflo
  • 1921-1940: Martin Tranmæl
  • 1940-1945: stoppet
  • 1945-1949: Martin Tranmæl
  • 1949-1963: Olav Larssen
  • 1963-1974: Reidar Hirsti
  • 1974-1975: Einar Olsen
  • 1975-1991: Per Brunvand
  • 1991-1994: Arvid Jacobsen
  • 1995-2000: Steinar Hansson
  • 2001-2004: Hilde Haugsgjerd
  • 2005-2009: Carsten Bleness
  • 2009-2013: Arne Strand
  • 2010-2014: Kaia Storvik

Cirkulation

Kilde efter 1950: De norske medier Virksomheder 'Association, Mediebedriftenes Landsforening.

  0   0
Forrige artikel Dean Koontz bibliografi
Næste artikel Ada Andy Napaltjarri

Kommentarer - 0

Ingen kommentar

Tilføj en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tegn tilbage: 3000
captcha