Brabants Dagblad

FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc
Januar 4, 2017 Dylan Bille B 0 33

Brabants Dagblad er en daglig hollandsk avis. Det er fordelt i dele af Nord-Brabant, især i 's-Hertogenbosch og Tilburg og de omkringliggende regioner. Papiret kontor er i 's-Hertogenbosch. Papiret er ejet af Wegener konglomerat, der ejer en række regionale hollandske papirer, og er siden 2007 en del af Mecom Group, som købte Wegener for 800 millioner euro. Forgængeren af ​​papiret, det 's-Hertogenbossche Dingsdagse Courant, blev grundlagt i 1771, hvilket gør den til en af ​​de ældste hollandske aviser stadig eksisterer, kun overgået af Haarlems Dagblad og Leeuwarder Courant.

Historie, 1771-1959

Historien om Brabants Dagblad begynder den 2. juli 1771, da to printere i 's-Hertogenbosch, LJ Bresser og CA Vieweg, startede 's-Hertogenbossche Dingsdagse Courant, en by blev offentliggjort på tirsdage og fredage. Papiret undergik en række navneændringer og blev forbudt i 1810 under det franske herredømme. Efter flere navneændringer, papir, nu kaldet Provinciaal Dagblad og loyale over for monarkiet, befandt sig i konkurrence med to andre lokale aviser: det nystiftede romersk-katolske De Noord-Brabander, den ligeledes katolske Nieuwe Noord-Brabanter, og efter 1869 med endnu en anden by papir, Het Huisgezin. Af 1910 De Noord-Brabander, Het Huisgezin og Noord-Brabanter - havde Noordbrabantsch Dagblad fusioneret, og i 1941, tvunget af den tyske besættelsesmagt, fusioneret dette papir med hvad der blev nu kaldes De Provinciale og blev Noordbrabantsche Courant. Dette papir blev standset efter Dolle Dinsdag, og genstartes efter krigen var forbi. I 1946 modtog papiret navnet Provinciaal Noordbrabantsche Courant - Het Huisgezin. Den 3. januar 1959 modtog papiret sit nuværende navn, og fra et papir med fokus på byen 's-Hertogenbosch det ændret til en mere regional papir.

Siden 1959

I 1991 tog Brabants Dagblad over konkurrerende papir i Tilburg, Nieuwsblad. Theo Temmink blev chefredaktør i 1994, men opgav sin stilling i 1995; han havde nægtet at bevæge sig væk fra sin hjemby, Amsterdam, en beslutning, som bestyrelsen ikke kunne tolerere.

Chefredaktør siden januar 2006 er Annemieke Besseling, der havde arbejdet for det papir siden 1989 som en regional redaktør, og var redaktør på hovedkontoret siden 2001. Da hun blev udnævnt som chefredaktør, blev hun den første kvinde til at køre en hollandsk avis. I 2007 blev avisens format skiftet til tabloid, sammen med alle andre Wegener papirer, en beslutning annonceret i 2005 allerede; i det år, de Brabants Dagblad rapporterede en stigning i omløb 3%. Ændringen i formatet var at give mulighed for større commensurability mellem Wegeners aviser som en omkostningsbesparende foranstaltning, i betragtning af nedgangen i reklameindtægter og de faldende antal avis oplag i hele det hollandske marked. I 2006 annoncerede Wegener tabet af 300 arbejdspladser.

Kort efter Mecom s overtagelse af Wegener, blev det klart, at økonomisk ikke alle var godt med det nye moderselskab, der var på udkig efter dominans på det europæiske mediemarked. I 2008 Besseling var en af ​​syv redaktører af regionale papirer til at underskrive et brev til Mecom David Montgomery klager over mangel på ressourcer, der afsættes til disse papirer i moderselskabet. Foreslåede besparelser førte til protester og trusler om strejker. I februar 2009 blev Mecom finansielle stilling erkendt at være svag, og der var frygt for, at Brabants Nieuwsblad og de otte andre hollandske papirer, der ejes af gruppen ville ophøre med at eksistere.

  0   0
Forrige artikel Gud i bahá'í-troen
Næste artikel Battus III i Kyrene

Kommentarer - 0

Ingen kommentar

Tilføj en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tegn tilbage: 3000
captcha