Al Jazeera Balkan

Al Jazeera Balkan er en international nyhed tv-station med hovedsæde i Sarajevo, Bosnien-Herzegovina rettet mod medierne markederne i de lande, der plejede at være konstituerende enheder af SFR Jugoslavien. Det er en del af Al Jazeera Media Network, som er ejet af regeringen i Qatar.

Stationen udsendelser i bosnisk-kroatisk-serbiske seks timer dagligt, med tekstede Al Jazeera engelske programmer bliver vist resten af ​​dagen. Al Jazeera Balkan er en søster kanal det arabiske sprog Al Jazeera og den engelske kanal Al Jazeera engelsk.

Stationen sender nyheder analyse og funktioner samt dokumentarfilm, levende debatter, aktualitetsprogrammer, business, teknologi og sport højdepunkter.

Historie

Købe

Den 22. september 2010, efter måneders spekulation, Qatar statsejede Qatar Media Corporation meddelte den amerikanske $ 1560000 køb af NTV 99, en lokal kanal baseret i Sarajevo, Bosnien-Herzegovina. Opkaldt Al Jazeera Balkan, blev projektet forestillede som "en førende leverandør af high nyheder kvalitet og aktualitetsprogrammer i regionen" med planlagte kontorer i hele Balkan og bureauer i centrale steder i hele verden.

Forberedelse

Kort efter annonceringen købet, Al Jazeera lavet en lejeaftale med BBI Real Estate om brugen af ​​800 på de øverste etager af Sarajevos BBI Centar. Stationen lejede også plads i B2 bygning beliggende i toppen af ​​Balkanska Street i det centrale Beograd, på tværs af gaden fra Hotel Moskva, omdanne den til en ekstern tv-studie.

Samtidig er det i gang med at bemande sin planlagte Balkan operation, hvis lancering blev fastsat til januar 2011. Med Slobodna Bosna nyhedsmagasin rapportering Al Jazeera Balkan tilbyder mindste månedlige løn på over 1.000 € samt 5-årige kontrakter, at køre på station af interesserede lokale journalister var mærkbar.

Netværket også besluttede at gå efter lysavis lokale navn for top redaktionelle og / eller lederstillinger. Det begyndte at se på kroatiske stat tv-station HRT personale i denne henseende med Aleksandar Stanković, Denis latin, og Goran Milic bliver nævnt som potentielle mål transfer. Andre etablerede navne bliver slår om var yderligere Yutel veteraner som Zekerijah Smajić og Ivica Puljic, samt tidligere HRT og Nova TV personlighed Mirjana Hrga, og Arijana Saračević-Helać fra Federalna Televizija. Men Stanković sigende slået ned nyheden direktør posten, siger han er ikke interesseret i en ledende stilling på dette tidspunkt af sin karriere. På et tidspunkt lokale Sarajevo forretninger endda annonceret latin som AJB nye generaldirektør, mens Milic benægtede udtrykkeligt nogen forhandlinger med netværket. I sidste ende, det modsatte opstod med Milic få nyheden direktør job, mens latin til sidst besluttede at blive sat på HRT. For den generelle direktør stilling, Al Jazeera hyrede Tarik Đođić, tidligere generalsekretær i Bosnien-Hercegovina udenrigshandel salen.

Ved begyndelsen af ​​2011 var det klart den planlagte lancering januar ville blive udskudt, da Milic var efterbehandling op på HRT med en inciterende sendoff efter hans endelige Dnevnik nyhedsudsendelse. Den veteran tv-station flyttede snart til Sarajevo, mærkning sin professionelle tilbagevenden til byen der tidligere har arbejdet der fra 1990 til 1992, først som en del af Yutel og senere som den bosniske regerings talsmand i de første måneder af den bosniske krig.

I slutningen af ​​marts 2011, stationen rettet til en sen sommer / tidlige efterår lancering i september med nyheder instruktør Milic pontificating om, hvordan Al Jazeera Balkan kunne passe ind i Balkan medier scene: "Der er over 100 tv-stationer i regionen i øjeblikket. Vi kan ikke håbe på at konkurrere med dem på det lokale niveau, men Al-Jazeera vil tilbyde sit regionale adgang, en idé, der blev opgivet i 90'erne på grund af krige og følelser disse konflikter udløst ".

I løbet af de kommende måneder, Al Jazeera Balkan kigget i forskellige broadcast-modeller. For et stykke tid det underholdt tanken om at overtage en lokal station i hver af de tidligere jugoslaviske lande og gøre dem til broadcast søsterselskaber. Med henblik herpå nyheder dukkede om Qatar Media Corporation gør en 25 mio € bud for TV Avala, at Željko Mitrovic-kontrollerede serbisk netværk med landsdækkende sendetilladelse. Den fremgangsmåde blev bekræftet af TV Avala general manager Bojana Lekic, og det fik betydelig dækning i de serbiske medier, især efter oplysninger optrådte om jobsamtalen proces på Al Jazeera Balkan, herunder et spørgsmål om Kosovos status. Efter sigende, arbejdsgiverne på Al Jazeera Balkan ønskede udtrykkeligt at vide, hvor deres perspektiv journalist medarbejdere, især dem fra Serbien, stod i spørgsmålet om Kosovos uafhængighed. Adspurgt om dette leje praksis, nyheder direktør Milic sagde: "Jeg kan ikke huske specifikt, om dette spørgsmål blev bedt om, men jeg tror, ​​det var Det er de spørgsmål, vi stiller, fordi vi skal vide, hvad vores journalister tænker på bestemte områder Vi starter.. fra den virkelighed, at visse lande i denne del af verden anerkender Kosovo som en uafhængig stat, mens andre ikke gør ".

Affiliate broadcast model blev til sidst opgivet som AJB valgt individuelle aftaler med lokale kabel- og IPTV udbydere. Derudover besluttede det at give jordbaseret dækning i Sarajevo område samt satellittransmission og live web-streaming på eget websted og på YouTube.

Launch

Med 15 mio € sigende investeret i projektet, Al Jazeera Balkan begyndte at sende den 11. november 2011, at lancere deres hjemmeside samme dag. Netværkets visuelle udseende er primært baseret på, at den er engelsksprogede modstykke. Det sender fra Eutelsat W3C satellit og tilbyder også en live web stream ligesom sine arabiske og engelske kolleger gør.

Publikum og programmering

Ifølge en rapport fra Associated Press, "Media eksperter siger, at de håber, at tv-selskab vil tilbyde objektiv nyhed til en offentlig, der blev udsat i to årtier til lokale medier stærkt påvirket af politik." Al Jazeera Balkan har et moderne studie i Sarajevo og mindre studier i Beograd, Zagreb og Skopje. Stationen har planer om at have korrespondenter i Podgorica, Pristina, Mostar, Split og Banja Luka, som vil rapportere i de lokale varianter af serbokroatisk. Stationen vil have journalister i baseret i Washington, DC, London, Berlin, Wien, Moskva, Istanbul og Jerusalem ved at udnytte ressourcerne i de nuværende Al Jazeera bureauer rundt omkring i verden. Netværket tjener seere i Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Kosovo, Makedonien, Montenegro, Serbien og Slovenien.

Programmer

Al Jazeera Balkan producerer sin daglige indhold samt nogle ugentlige indhold i sine studier placeret på BBI Centar øverste etage. Dens ugentlige interview-programmer, Oni pobjeđuju og RECITE Al Jazeeri, bliver skudt på fjerntliggende steder.

Til dagligt

  • Vesti, nyheder bulletin
  • Kontekst, daglig 30-minutters aktualitetsprogrammer panel show

Ugentlig

  • Al Jazeera Forretning, ugentlig business magasin
  • Al Jazeera Svet, historier fra journalister fra hele Al Jazeera Network
  • Sportski Magazin, ugentlige sport bedømmelse
  • Oni pobeđuju, ugentlig 30-minutters en-til-én livsstil interview
  • Recitere Al Jazeeri, ugentlig 30-minutters en-til-én emne-orienterede interview

Personale

Al Jazeera Balkan ledes af Tarik Đođić i rollen som generaldirektør.

De fleste programmering beslutninger træffes af stationens nyheder og programdirektør, Goran Milic, veteran journalist og berømte tidligere tv-newsanchor. Selv om hans rolle er bag kulisserne, gør han lejlighedsvise på kamera optrædener såsom rejsebeskrivelse serien Alhemija Balkana, der startede luftning i løbet af efteråret 2013.

Ligesom Milic, mange af AJB nyheder redaktører også kom over fra Kroatien Ilija Jandric og Lamija Alečković fra HRT og Tanja Novak fra Nova TV.

Stationen rekrutterer sin on-air talent fra tv-net og stationer i hele det tidligere Jugoslavien.

I luften

  • Mirjana Hrga
  • Marko Radoja
  • Adnan Rondić
  • Marina Riđić
  • Anne-Marie Curcic
  • Saša Delić
  • Ivan Pavkovic
  • Sanel Kajan
  • Dalija Hasanbegović
  • Aida Bećković
  • Emir Nuhanović
  • Adisa Ruždić-Hodzic
  • Nadina Maličbegović
  • Aksel Zaimović
  • Marin Veršić
  • Boris Gagic
  • Vladimir Bobetić
  • Nataša Krstin
  • Stefan Goranović
  • Marko Subotić
  • Ivana Momčilović
  • Đorđe Kostic
  • Nebojša Grabež
  • Jelena Milutinović
  • Dušan Hadži Nikolić
  • Martina Kiseljak
  • Jakov Avram
  • Ivana Brkic
  • Ivan Čorkalo
  • Mustafa Radončić
  • Stipe Sladoljev
  • Emir Delić
  • Ibrahim Muratovic
  • Marko Pavlović
  • Dijana Mujanovič
  • Arduana Kurić
  • Milka Smilevska
  • Milica Marinović
  • Ljiljana Smiljanić
  • Zoran Kosanović
  • Ivica Puljic
  • Katarina Drlja

Reaktion og modtagelse

Bosnien

Med i september 2010 Meddelelse Qatar Media Corporation køber NTV 99 med udsigt til gøre det til en Balkan-dækkende nyhedskanal, Boro Kontić, leder af Open Society-finansierede journalist træningsanlæg Mediacenter i Sarajevo, sammenlignede ankomsten af ​​den arabiske medier konglomerat til atmosfæren før starten af ​​den bosniske krig, da det blev annonceret, at Sarajevo skulle blive det regionale hovedkvarter for det europæiske TV-kanal Euronews: "Folk er ikke bange for en ny krig, præcis, men snarere politiske omvæltninger Folk føler. de bliver overvåget, hvis en sådan en stor international medievirksomhed bevæger sig ind på det lokale marked. Men det har potentiale til at blive en objektiv og uafhængig informationskanal på Balkan, og det kunne også være med til at overvinde de smålige interesser, der opstod efter opløsningen af det tidligere Jugoslavien - det være sig i Kroatien, Serbien, Bosnien eller Montenegro ". Med hensyn til Al Jazeera Balkan seertallet udsigter, Kontić sagde: "I begyndelsen vil det sandsynligvis være interessant for folk at se det, fordi de kan være trætte af lokale tv-stationer - de såkaldte offentlige stationer, men hvad er i det væsentlige politisk . kontrolleret Så de kan være interesseret i at se, om der er et andet perspektiv på regionen Men vi har et ordsprog:. et vidunder varer, men tre dage ".

Borka Rudic, generalsekretær for bosniske-Hercegovina Journalists Association, fundet Al Jazeera beslutning om at komme til Bosnien-Hercegovina særligt interessant i lyset af landet, der ikke har en stærk mediemarked, siger: "Penge er ikke årsagen til netværket beslutning om at slå sig ned her. Ingen TV-station er helt immune over for ønsket om politisk indflydelse. Jeg tror, ​​Al Jazeera vil påvirke den offentlige mening i Bosnien, men jeg frygter ikke en styrkelse indflydelse radikale islamiske kræfter. Jeg tror ikke, at ankomsten af Al Jazeera straks øger indflydelsen fra øst, eller at det var motiv for Al Jazeera at bosætte sig i Sarajevo ".

Serbien

Den juni 2011 åbenbaring af Al Jazeera Balkan spørge sine jobansøgere at oplyse deres personlige holdning / udtalelse om internationale Kosovos status med svaret potentielt at afgøre, om de bliver ansat eller ej, mens på samme tid at gøre et overtagelsestilbud til TV Avala, en station med landsdækkende i Serbien, forårsagede en masse reaktion i landet. Slobodan Reljić, tidligere redaktør-in-chief på NIN magasin, udtalte: "Jeg er ikke specielt chokeret over den måde, Al Jazeera Balkan henter sine medarbejdere, fordi nutidens globale medier har givet op på objektive journalistik AJB kommer til at ansætte en trup. af unge og flot krigere til stationen ejerens årsag. Goran Milic er den rette mand med masser af erfaring til at udføre jobbet på den mest professionelle måde. Og ingen af ​​hans personlige overbevisning vil træde i det. Han er blevet hyret til at gøre det job, og han kommer til at levere den rigtige form for tv-stationen. Al Jazeera er en ganske hurtig lærende, picking up tricks af handelen fra sine vestlige rollemodeller, BBC især ".

Olivera Kovačević, RTS tv-vært, var inde på spørgsmålet om potentielle Al Jazeera Balkan journalister fra Serbien skulle se bort fra deres eget lands forfatning, hvis stationens leje kriterier er at behandle Kosovo som en uafhængig stat: "Den meget handling at stille dette spørgsmål i løbet af en jobsamtale derved afhøre en ansøger på hans / hendes politiske orientering er i strid med denne persons menneskerettigheder. Jeg accepterer, at ethvert medie har en redaktionel politik, men ingen kan bede mig om at ignorere de love og forfatning i mit land, der siger Kosovo er en del af Serbien. Det kommer til at være en hård opkald for udsendelse regulatorer i Serbien om du vil tillade en stikkontakt med en sådan politik at eje en station, som sender nationalt i Serbien ".

Oppositionen Serbiens Radikale Parti opfordrede den serbiske radio- og tv-agenturet ikke at tillade Al Jazeera Balkans køb af TV Avala på grund af den "anti-serbiske kampagne ledet af Al Jazeera direktør for Balkan, Goran Milic". Tale ved partiets pressemøde, SRS formandskab Collegium medlem Vjerica Radeta sagde: "Milic har desværre også sin anti-serbiske kampagne, men den mest skandaløse af alt er, at kravet om at få et job på denne station er at acceptere Kosovo som en uafhængig stat ".

International

Tilskuerens Fraser Nelson ser Al Jazeera ankomst til Balkan gennem linsen af ​​den igangværende globale "information krig" og den vestlige medier aktuelle status i det opgør. Drøfte situationen i forskellige pletter rundt omkring på kloden, han har gjort gældende, at "BBC er kommet under hård konkurrence fra Al Jazeera", som briterne ikke har reageret på passende vis, opdragelse Balkan som et eksempel, hvor "BBC World Service lukket ned sin 21-mand serbiske radio betjening, mens Al Jazeera Balkan i gang med at ansætte 150 mennesker i Sarajevo ledet af veteranen kroatiske journalist Goran Milic ". Han fortsætter med at rose denne formel for at have "lokale tv-mestre" i stedet for "prakke Anderson Cooper på verden".

Tim Judah skrev en brik på lanceringen af ​​Al Jazeera Balkan i The Economist, som går gennem de forskellige etniske, religiøse, politiske og sproglige detaljerne i det tidligere Jugoslavien, før undrende ", om folk fra den ene del af Balkan stadig er interesseret i de andre "uden for" nyder hinandens reality shows ". Lige efter at nævne, at "nyhedsudsendelser fra Sarajevo, Banja Luka, Beograd og Zagreb er alle helt anderledes", Juda hævder kanalen står over for problemet med "mange serbere og kroater antager det er" muslim "tv". Han slutter med at sige, at Al Jazeeras arabiske tjeneste spillede en central rolle i det arabiske forår og undere "hvad slags indflydelse Qatar måske ønsker eller gevinst, på Balkan".

Skrivning i sin blog på The Weekly Standard hjemmeside, Stephen Schwartz ser Al Jazeera Balkan som "en genoplivning af en" jugoslaviske "tv-netværk", hvilket bringer op AJB nyheder instruktør Goran Milic fortid tilhørsforhold med Yutel, "et netværk, der forsøgte at redde Jugoslavien under dens sammenbrud fra 1990 til 1992. ". Schwartz konkluderer, at "i at komme ind på Balkan, har Al Jazeera valgt et forsøg genoplivning af en længe knust jugoslaviske kulturel enhed, kombineret med et udspil om større islamistisk indflydelse", men også advarer om, at "beslutningen kommer på et dårligt tidspunkt for regionen, med Wahhabi radikaler agiterer tværs Balkan grænser, og neo-fundamentalistiske tyrkiske regime Recep Tayyip Erdogan byde på genoplivet prestige i de tidligere osmanniske provinser i Europa ". Med hensyn til netværkets finansielle udsigter, Schwartz udtrykt tvivl ", som antydning af den længe gået, kunstig nationalitet tidligere Jugoslavien vil gøre Al Jazeera investering på Balkan rentable" selv tilbyder en mulighed for "korrupte politikere dominerer de tidligere jugoslaviske efterfølgerstater finde det lukrativt at have forbindelser til Golfen petrobillionaires ".

Shawn Powers, assisterende professor ved Georgia State University, hævder Al Jazeera-netværket åbent søger at udnytte lande med muslimsk flertal og markedsfører den mener er sultne for en nyhed dagsorden, som er bedre skræddersyet til deres interesser og er ivrig efter at rive den geopolitiske centrum af tyngdekraften væk fra Europa og tættere på den arabiske verden: "Jeg tror, ​​at beslutningen om Balkan, Tyrkiet og Østafrika har faktisk at gøre med potentielle markedsandele, at de tror, ​​de kan generere nogle indtægter på disse markeder ned vejen. Og selvfølgelig er der også den strategiske betydning af hvert af disse markeder i den bredere dagsorden for politisk islam, og for at dreje lande mod Mellemøsten i modsætning til væk fra Mellemøsten ".

  0   0
Forrige artikel Amusic
Næste artikel Dick Calkins

Relaterede Artikler

Kommentarer - 0

Ingen kommentar

Tilføj en kommentar

smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile smile smile smile smile
smile smile smile smile
Tegn tilbage: 3000
captcha